De eerste dagen op de kinderafdeling - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nienke Timpert - WaarBenJij.nu De eerste dagen op de kinderafdeling - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nienke Timpert - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op de kinderafdeling

Blijf op de hoogte en volg Nienke

25 Oktober 2012 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal!

Weer even een verhaaltje! Het gaat weer helemaal goed met me!
Na het weekend hier in Kumasi te zijn gebleven, ben ik afgelopen maandag op de kinderafdeling begonnen in het ziekenhuis.
Het bevalt me op de afdeling! Het is wel heel anders dan op de vrouwenafdeling. Ze beginnen eerst met de overdracht en gaan dan vervolgens met zijn alle bidden. Dit doen ze omdat het een Katholiek ziekenhuis is. Vervolgens gaan ze alles schoonmaken, de kasten, de planken, de nachtkastje, echt alles!
Vervolgens komt de arts langs voor de visite. Hij is binnen 15 minuten klaar met 12 patienten. Hij kijkt ze een keer in de ogen en luisterd naar de longen en schrijft dan wat op en gaat naar de volgende patient. Hij vind wel dat ik vragen moest gaan stellen, ik gaf aan dat ik lastig vond omdat te doen omdat ik zijn handschrift niet kan lezen en omdat hij de visite in het Twi doet. Dan moesten de andere verpleegkundige me dat maar aan gaan leren. Vond het wel grappig dat hij dat zo zei.
Daarnaast willen ze op de afdeling ook van alles weten over Nederland, hoe de ziekenhuizen zijn. Wat verpleeghuizen zijn, ze denken steeds dat dat een ziekenhuis is voor alleen oudere mensen. Ik heb ze nu uitgelegd dat je het zo niet moet zien, na zeker een half uur praten snapte ze dat eindelijk. Tevens willen ze ook alles weten over de Nederlands mannen, hoe groot hun "geval" wel niet is. Ze gingen het op een gegeven moment vergelijken. Die van de mannen in Nederland was zo groot als hun pink, en die van de mannen in ghana zo groot dat die halverwege hun onderarm kwam. Daarbij werd wel duidelijk vermeld dat dit in slappe toestand was... Ik heb me slap gelachen daarom, alleen al hoe ze erover opscheppen en doen. Maar ik ben benieuwd, ik ga halverwege november naar de Mannenafdeling dus dan zal ik ze wel zien :P
Vandaag zou we op out reach geweest naar een school buiten Kumasi. Hier hebben we de kinderen weer behandeld voor wondjes, schimmel en ringworm. Daarna hebben we de kinderen voorlichting gegeven over HIV/AIDS. En de kinderen wisten hier echt veel vanaf tot mijn verbazing, ze konden zo 4 oorzaken noemen waardoor je HIV kreeg en ze wisten ook de dingen waardoor je het kon voorkomen.
Maar toen we over veilige seks begonnen, was het lachen geblazen want dat was wel een raar onderwerp. En zeker condooms enzo. Maar ik was onder de indruk van wat ze wisten echt super!

Van het weekend gaan we met alle vrijwilligers naar Cape Coast heen. We vertrekken morgen vroeg omdat het morgen een Nationale feestdag is in Ghana. We hebben morgen dus vrij. Wat betekend lekker lang weekend!

Ik schrijf volgende week weer wat op mijn blog!

Liefss
Nienke

  • 25 Oktober 2012 - 21:04

    Gerjanne:

    Fijn dat je het zo naar je zin hebt op de kinderafdeling!!
    Ja toen wij in Ghana waren en de kinderen daar na het zwemmen zich omkleden heb ik vol bewondering bekeken hoe groot ze geschapen waren echt enorm!!!!!
    Maar je zult het mee maken op de mannen afdeling!!!
    Ik wens je een heel fijn weekend heerlijk dat je ook zoveel van het land kunt zien!!!!

    Liefs Gerjanne

  • 26 Oktober 2012 - 13:21

    Jolanda Groenewoud:

    hallo Nienke,

    wat leuk om je verhalen te lezen wat je daar allemaal meemaakt.
    het is zo anders dan hier.
    het is wel een hele ervaring.
    nou ik hou het in de gaten erg interressant.

    groetjes Jolanda Groenewoud

  • 26 Oktober 2012 - 18:44

    Bernardien:

    Hoi Nienke, leuk je verslagen te lezen!

    we blijven je volgen, veel groetjes Bernardien en familie

  • 28 Oktober 2012 - 12:26

    Alida:

    Hoi Nienke,
    wat leuk om al je ervaringen te lezen en wat doe je een hoop ervaring op, super!
    Groetjes Alida

  • 28 Oktober 2012 - 21:20

    Marloes:

    Hoi Nienke!

    Wat geweldig dat je in Ghana zit! Ik herken veel van mijn ervaringen in Tanzania! Super leuk om te lezen. Ik zit op dit moment in Palestina, voor dezelfde organisatie, Project abroad Pro. We zijn dus collega's. :D
    Nog heel veel succes en plezier daar! Ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Liefs Marloes Weijers

  • 29 Oktober 2012 - 12:15

    Sanne:

    Haha die foto van de olifant is echt geniaal!

    Missie geslaagd! xx

  • 29 Oktober 2012 - 15:15

    Gerwin:

    Hallo Nienke,

    Fijn dat het bevalt op de kinderafdeling! Leuk om je verhalen te lezen.
    Mooie foto's van al die beesten daar, vooral die van de olifant:)
    Pas wel op voor de Tampaloeris Kollossalos... haha.

    Groeten,
    Gerwin

  • 01 November 2012 - 18:29

    Jolanda Beusink:

    Hoi Nienke, wat een verhaal van die ...... kleur rood achter mijn oren. Meid, wat een ervaringen, moeilijk voor te stellen!
    Ik ga super in mijn nieuwe gedoetje! Ach, en verder ga ik je niet vermoeien met onzin van hier.
    Dikke kus van Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Hallo allemaal, Ik ga eind september voor 4 maandan naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te gaan doen in een ziekenhuis. In de volgende berichten laat ik jullie weten welk ziekenhuis het is. Ik heb natuurlijk wel wat hulp nodig! Ghana is een 3e wereldland en ze hebben niet genoeg geld voor goede medische voorzieningen. In de periode dat ik daar ben wil ik ook gaan kijken waar geld nodig is om te helpen. Waar hulp nodig is en wat ik gedaan heb zal ik in mijn reisverslagen zetten! Ik hoop dat jullie de mensen daar in die tijd willen gaan sponseren en willen zorgen voor betere medische voorzieningen! Wil je nu al geld doneren dan mag dat natuurlijk ook! Je kunt geld storten op bankrekeningnummer: 8450371, t.n.v. Nienke Timpert, ovv Ghana. Je kunt mij via deze site volgen, ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden door verhalen en foto's. Groetjes, Nienke

Actief sinds 20 Mei 2012
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 13631

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 04 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: