Nog meer zwangere vrouwen, malarie en kerst! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nienke Timpert - WaarBenJij.nu Nog meer zwangere vrouwen, malarie en kerst! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nienke Timpert - WaarBenJij.nu

Nog meer zwangere vrouwen, malarie en kerst!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

27 December 2012 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal,

Ik heb weer even een tijdje niks van me laten horen. 2 keer was er geen internetverbinding en ik heb Malaria gehad waardoor ik een weekend op bed heb gelegen. Ben gelukkig weer helemaal beter!

Afgelopen week heb ik op de Child Health Department gestaan. Op deze afdeling checken ze de bloeddruk, het gewicht en de urine van zwangere vrouwen. Vervolgens wordt de buikomvang van de vrouw gemeten en gaan ze luisteren naar het hartje van de baby.
De eerste dag op die afdeling was erg wennen. Hier gaat alles een beetje aan de lopende band. Iedereen heeft een taak. De een checkt het gewicht, de ander doet de bloeddruk en de volgende checkt de urine. Als dit gedaan is mogen de vrouwen op een bank gaan zitten. Daar moeten ze wachten tot dat de buikomvang en de hartslag wordt beluisterd. Ze gaan dan een kamertje in en dan wordt er gevraagd hoe het met ze gaat en wordt alles gecontroleerd. Ben je klaar dan wordt er gebeld en dan kan de volgende binnen komen.
Op dinsdagen gaan ze altijd op out reach. Ze bezoeken dan kleine dorpjes in de omgeving van Kumasi en controleren dan de zwangere vrouwen en de pasgeboren baby's. Op die dag blijven er ook een aantal achter op de afdeling. Er is dan voor vrouwen jonger dan 20 die zwanger zijn de mogelijkheid om langs te komen en zich te laten controleren. Ik vind dit eigenlijk een ontzettend goed! Zo hebben zij de mogelijkheid om langs te komen zonder dat ze zich hoeven te schamen omdat ze zo jong zijn. Maar ze hebben eventueel ook de mogelijkheid om met andere 'moeders' te praten hierover!
Op woensdag komen de pasgeboren baby's langs. De baby's worden eerst gewogen en vervolgens wordt er naar het naveltje gekeken, dit omdat je hier heel veel navelbreuken ziet. Dan wordt er gekeken of de baarmoeder goed is ingezakt en wordt er gevraagd of er bij moeder en kind nog eventuele problemen zijn. Wat het leuke is aan deze dag, dat er op een gegeven moment wordt geroepen dat de kinderen worden gewogen en dat dan alle moeders hun kinderen gaan uitkleden. Dit omdat ze dus zonder kleren worden gewogen. Heel grappig gezicht was dat!
Op de donderdag en vrijdag worden weer alle zwangere vrouwen gecontroleerd.

Maar hier in Ghana wordt er natuurlijk ook kerst gevierd. En iedereen krijgt natuurlijk ook een soort van kerstpakket... Of ja hier krijgen ze een levende kip die ze mee naar huis kunnen nemen en daar kunnen slachten. Maar dat uitdelen gebeurt natuurlijk weer op een leuke manier! De kippen worden uitgedeeld naast het mortuarium. Vervolgens neemt iedereen zijn of haar kip mee naar de afdeling. En je raad het natuurlijk al, de meeste kippen lopen daar los rond en poepen overal waar ze poepen kunnen.... Het was dus 1 grote grappig bende. Vervolgens vroegen ze ook nog of dit normaal was in Nederland. Ik heb toen uitgelegd dat dat helemaal niet was toegestaan om een dier op de afdeling te hebben, laat staan meerdere. Ze vonden dat toch wel heel raar, want ja een kip was wel een heel mooi kado! Ik heb toen ook maar uitgelegd dat wij andere dingen kregen, nou zij hadden toch liever een kip!

Ook heb ik zelf weer even ervaren hoe het was om een dokter te bezoeken in het ziekenhuis. Ik voelde mezelf al een week niet helemaal lekker, maar ik dacht in eerste instantie dat het maar vermoeidheid was en dat ik toe was aan een vakantie. Maar op een gegeven moment bleef het maar aanhouden en toen wilde ik toch mijn bloed maar even testen op Malaria. Eerst naar het lab, want ik was een staf lid dus ik kon zo mijn bloed laten testen. Niets was minder waar ik moest eerst een dossier halen en vervolgens de arts zien. Gelukkig had ik al op de eerste hulp gewerkt dus ik mocht even voorkruipen. Ik vertelde aan de arts wat er aan de hand was en wat zegt hij, nee ik geloof je niet jij hebt geen Malarie. Ik gezegd dat ik dat waarschijnlijk toch wel had en het voor de zekerheid wilde laten testen. Toen moest ik van de arts maar eerlijk toegeven dat ik gewoon graag door een Ghanees geprikt wilde worden... Oke, ik vind het allemaal wel prima, als ik mijn bloed maar kan laten testen. Na uiteindelijk dus met mijn dossier en formulier naar het lab en ik bleek inderdaad Malaria te hebben. Na een antibiotica kuur, pijnstillers en rust gaat het nu gelukkig weer helemaal goed!

De kerstdagen waren wennen hier, het is warm en ik loop in een korte broek met een t shirt. Maar het was wel heel gezellig.

Ik wil als laatste iedereen die al geld heeft gestord voor het ziekenhuis heel erg bedanken! Ook wil ik iedereen alvast een heel gelukkig nieuwjaar wensen. En voordat je het weet ben ik alweer terug ;)

Geniet van deze gezellige dagen!

Liefs uit het warme Ghana!

Nienke

  • 27 December 2012 - 13:07

    Gerjanne:

    Hoi Nienke

    Gelukig dat je weer beter bent!!!
    Ik werns je een heel fijne jaarwisseling zal ook wel heel anders zijn dan hier in Nederland!!!

    En een heel goed 2013!!!
    Liefs Gerjanne

  • 27 December 2012 - 16:05

    Alida:

    Wat naar zeg dat je ziek bent geweest.
    Geweldig verhaal over je kippen op de afdeling, heb jij er ook 1 gekregen?
    Goede jaarwisseling en geniet van het bezoek uit Nederland deze dagen.
    Groetjes Alida

  • 27 December 2012 - 21:50

    Annemarie:

    Hallo Nienke,

    Gelukkig voel je je al weer wat beter. Wat een verhalen en belevenissen weer. Nemen ze je nooit meer af.Ook niet kerst vieren met die temperatuur!
    Ik wens je nog even een hele goede tijd toe en vooral een heel fijn oud en nieuw en een heel goed, gezond en gelukkig 2013.

    Annemarie

  • 28 December 2012 - 15:14

    Margreet Van Der Steege:

    Lieve Nienke,

    Ik lees graag de reisverslagen die je hebt gemaakt en vindt je erg stoer!!

    Gelukkig ben je weer helemaal hersteld van de malaria en wat goed dat je voor jezelf opkomt en je niet met een kluitje in het riet laat sturen!
    Wij wensen jou een heel gelukkig 2013 toe!!
    Geniet van de tijd die je daar nog hebt en die je ook voor een deel samen met een deel van de familie door zult brengen.
    Groetjes van Margreet

  • 30 December 2012 - 14:15

    Patrick & Sonja:

    Hai Nienke,

    We zijn blij dat je weer beter bent. Wel een leuk origineel Kerstpakket hebben ze daar, Dat van Patrick was al geslacht. We hebben je wel gemist met Oma's verjaardag. Veel plezier met Oma, je ouders, broertjes. Daar heb je vast naar uit gekeken om gezellig samen oud en nieuw te vieren.

    Goede jaar wisseling

    Groetjes Patrick & Sonja

  • 30 December 2012 - 19:59

    Tante Bertha:

    Hoi Nienke
    We hebben weer met plezier je reisverslag gelezen. Je brengt het zo mooi over. Maar niet leuk dat je malaria gehad hebt. Help het niet als je daar pillen voor slikt?
    Nienke het moet toch heel gezellig zijn om je familie en oma weer te zien. Wij wensen jullie een fijne jaarwisseling en pas goed op jezelf voor je gezondheid.
    gr. T.Betsy en T.Bertha

  • 30 December 2012 - 20:52

    Caroline:

    Dag Nienke,

    We hebben je ouders en Oma vanochtend afgezet en uitgezwaaid na uiteraard een traantje weggepint te hebben daar oma bezorgd wegging van Oma Pukkie vandaar, maar ze was goed te spreken en zag er goed uit. Maar als het goed is zijn da familie leden inmiddels geland en heb je ze een warm welkom kunnen heten. Nienke heel fijn te horen dat je weer bent opgeknapt en wat heb je het weer leuk geschreven van de leuke kerstpakketten die ze daar hebben hahaha. moet je hier eens doen in de ziekenhuizen. Maar goed een fijne tijd met Ouders broertjes en Oma, en geniet van de maaltijd op oudejaarsavond. heel leuk idee hoor om dit zo te regelen voor ze. ja dan rest ons gewoon nog te zeggen een bijzondere superjaarwisseling gewenst, die maak je niet gauw weer mee. en een gezond 2013.

    Heel veel liefs en xxxx van
    Henk en Caroline en Henk jr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Hallo allemaal, Ik ga eind september voor 4 maandan naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te gaan doen in een ziekenhuis. In de volgende berichten laat ik jullie weten welk ziekenhuis het is. Ik heb natuurlijk wel wat hulp nodig! Ghana is een 3e wereldland en ze hebben niet genoeg geld voor goede medische voorzieningen. In de periode dat ik daar ben wil ik ook gaan kijken waar geld nodig is om te helpen. Waar hulp nodig is en wat ik gedaan heb zal ik in mijn reisverslagen zetten! Ik hoop dat jullie de mensen daar in die tijd willen gaan sponseren en willen zorgen voor betere medische voorzieningen! Wil je nu al geld doneren dan mag dat natuurlijk ook! Je kunt geld storten op bankrekeningnummer: 8450371, t.n.v. Nienke Timpert, ovv Ghana. Je kunt mij via deze site volgen, ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden door verhalen en foto's. Groetjes, Nienke

Actief sinds 20 Mei 2012
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 13630

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 04 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: