Druk weekje! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nienke Timpert - WaarBenJij.nu Druk weekje! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nienke Timpert - WaarBenJij.nu

Druk weekje!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

13 December 2012 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal,

Het was even druk afgelopen week. Vorige week woensdag hebben we kinderen gevaccineerd voor Hepatites B in het weeshuis hier in Kumasi.
Het was een ontzettend drukke dag. We hebben eerst alle spullen verdeeld over 2 tafels. Daarna riepen we de kinderen 1 voor 1 bij ons. Hun naam en leeftijd werd dan genoteerd en vervolgens werden ze getest of ze Hepatites B hadden of niet. Hadden ze dit, doen moesten wij dit door geven aan de "moeders" van het weeshuis. Hadden ze dit niet dan werden ze gevaccineerd. In het begin heb ik vooral de vaccinaties gezet. Dit was best lastig, want ik kan je vertellen die kinderen zitten echt niet stil. Sommige kinderen konden we redelijk rustig houden maar bij andere kinderen moesten we ze met z'n 4e vasthouden en dan de vaccinatie geven. Er zijn dan door de kinderen ook heel wat tranen gelaten, omdat wij ze gevaccineerd hebben. Later op de dag hebben Willemijn en Charlotte het vaccineren overgenomen. Ik heb ze uitgelegd wat ze moesten doen en hoe ze het moesten doen. Charlotte vroeg op een gegeven moment of ik ook nog wat kinderen wilde spuiten. Ik gaf aan dat zij het mochten doen, haar reactie was; "Achja jij kunt je hele leven nog mensen prikken geven." Haha vond het wel grappig hoe ze dat zei. We hebben bijna alle kinderen en wat moeders hun 1e vaccinatie kunnen geven. Helaas mochten we van de verpleegkundige die daar werkte een baby geen vaccinatie geven omdat zij haar nog niet onderzocht had. Hier is zelfs een ruzie om geweest. En tijdens deze ruzie geeft zij aan dat het kind morgen de DTP prik krijgt en dat daar de Hepatites B ook bij in zit... Nou toen werd ik alleen nog maar vriendelijker tegen haar :P Later kwamen ze van Projects Abroad bij ons om het nogmaals uit te leggen, al bleven we er boos om. Tevens moesten we ook begrijpen dat ze in de overgang zat en dat ze daardoor zo een kort lontje had... Oke ze hebben hier ook werkelijk waar overal een excuus voor! Haha hoe zullen ze reageren als vrouwen dat in Nederland gaan gebruiken?!?
Aan het eind van de dag was ik trots op iedereen, als ik zie hoe we het gedaan hebben en met wat voor middelen... Dan kan ik alleen maar zeggen dat ik heel trots ben!

Afgelopen vrijdag zijn ook de verkiezingen hier geweest in Ghana, het is gelukkig allemaal rustig verlopen en wij hadden weer een dagje extra vrij =D We zijn weer naar Cape Coast geweest.

Deze week heb ik ook ontzettend veel meegemaakt om de kraamafdeling.
Gisteren heb ik een keizersnee gezien op de ok. Ik hoefde alleen maar een schort voor, een mondmasker en een haarnetje op en mijn schoenen verwisselen en ik kon zo de ok op lopen. Vervolgens begon de operatie. Ze konden bijna het kindje eruit halen, maar het gat waar het kindje uit moest komen was nog niet groot genoeg dus wat doen ze... Aan de ene kant staat de arts en aan de andere kant de ok assistent en ze gaan even goed hard trekken aan beide kanten om zo het gat wat groter te maken. Ondertussen kijk ik de OK rond en ik zie dat er 7 andere verpleegkundige gewoon staan te kijken en eigenlijk niks aan het doen zijn. Er lag er zelfs bijna 1 te slapen op de andere operatietafel! Naja...
Vervolgens wordt de baby geboren, alles wordt genoteerd en de baby wordt meegenomen om te wassen en aan te kleden. Ondertussen gaat de telefoon van de anestesist (de persoon die de mensen in slaap brengt) en wat doet hij, hij neemt vrolijk op en gaat zitten bellen. Ik ben in Ghana en hier kan alles! Uiteindelijk was de operatie bijna klaar, vraagt de vrouw die wat dronken was door de ruggenprik of ze nog lang werk hadden, nou toen heb ik wel even gelachen. Maar zij weet er achteraf helemaal niks meer van.

Ook rende er gisteren ineens 2 verloskundige naar buiten, wat blijkt, er was een vrouw in de taxi bevallen van een zoon. Dat schijnt hier ook vaker te gebeuren en iedereen weet ook precies wat hij of zij moet doen.
Vervolgens wordt de vrouw naar binnen gebracht en begint de dokter nog even te preken, dat ze zich wel moest gaan schamen want dit kon je toch niet maken tegenover je kind... Ik maak hier ook echt van alles mee.

Daarna heb ik met de dokter gepraat over de verpleegkundige in het algemeen. Ik vond dat er af en toe een groot verschil was tussen de verpleegkundige, de verpleegkundige die hard werken en de verpleegkundige die liever niet zoveel doen. Hij zei dat hij dat ook vond en dat hij daar af en toe ook van baalde. Ik legde hem de situatie uit van de mannenafdeling en vroeg daarbij ook waarom de controles om de 2 uur waren, want het kon naar mijn mening vaker. Hij gaf aan dat als je de controles elk half uur wilde doen, dat de verpleegkundige dan begonnen te klagen. Ze moesten dan te veel werk doen en dat wilde ze niet. Of dit helemaal waar is weet ik niet, maar ik kan me het af en toe wel voorstellen. Dit omdat je sommige verpleegkundige hebt die niks doen.
Ook bleef de arts tijdens de visite aangeven dat ze hier baby's krijgen voor de fun. Dit zegt hij ook tegen de vrouwen die net bevallen zijn. Dit omdat de meeste vrouwen geen of nauwelijks geld hebben om de kinderen te verzorgen. Er was zelfs al een vrouw die net haar 10e kind had gekregen. Hij zei dat ze geen geld hadden en de kinderen niet naar school konden laten gaan, wat dus inhoudt dat ze nooit een goede baan zullen krijgen. Dit was best wel even hard om te horen. In Nederland gaat ieder kind naar school en ben je verplicht om een opleiding te volgen, hier hoeft dat helemaal niet of kan het helemaal niet...

Kortom het was weer even leerzaam en heftig!

Dan het laatste wat ik nog even wil schrijven/zeggen.
Ik heb afgelopen week met de hoofdverpleegkundige gesproken. Zij gaf aan dat ze geld aan het inzamelen zijn om de OK en de rontgenafdeling bij elkaar in 1 gebouw te krijgen. Ze moeten nu namelijk van de OK naar buiten om vervolgens naar de rontgenafdeling te lopen en dan weer terug.
Ik wil hier graag mijn steentje aan bijdragen, maar ik kan dit niet alleen. Mijn vraag is of jullie dus het ziekenhuis een handje willen helpen. Ze zijn al blij met elke cedi die ze krijgen, dus elke bedrag is welkom!
Jullie kunnen het geld overmaken naar mijn rekening en dan geef ik het geld hier in Ghana aan het ziekenhuis.
Mijn rekeningnummer is: 8450371 en schrijf er even bij dat het voor Ghana is, zodat ik weet aan het eind hoeveel geld ik heb ontvangen!
Bij deze alvast heeeeellll erg bedankt!! Ook namens de hoofdverpleegkundige in het ziekenhuis!

Veel liefs uit Ghana!

Nienke

  • 13 December 2012 - 16:18

    Anniek M:

    Hey meid!

    Ik zie dat je iets over een keizersnede schrijft! En over een kraamafdeling, leuk!
    Maar die snee open scheuren doen ze hier in Europa ook hoor! Dat doen ze omdat de wond dan beter geneest, en zodat het niet gaat wijken aan de zijkanten ;)
    Loop je stage daar in Ghana? Of ben je al gediplomeerd?

    Liefs, Anniek

  • 13 December 2012 - 16:18

    Anniek M:

    Hey meid!

    Ik zie dat je iets over een keizersnede schrijft! En over een kraamafdeling, leuk!
    Maar die snee open scheuren doen ze hier in Europa ook hoor! Dat doen ze omdat de wond dan beter geneest, en zodat het niet gaat wijken aan de zijkanten ;)
    Loop je stage daar in Ghana? Of ben je al gediplomeerd?

    Liefs, Anniek

  • 13 December 2012 - 16:28

    Nienke:

    Hej Anniek,

    Ik doe hier vrijwilligerswerk als gediplomeerd verpleegkundige.
    En ik wist het niet van die keizersnee haha! Leken net slagers ;)

    Liefs

  • 16 December 2012 - 14:26

    Alida:

    wauw, wat maak jij veel mee zeg, ongelooflijk wat een ervaringen.
    Groetjes Alida

  • 16 December 2012 - 23:06

    Gerjanne:

    Hoi Nienke

    Wat een week!!!
    Ja mag ook wel trots op jezelf zijn!!!!!

    Liefs Gerjanne

  • 17 December 2012 - 18:36

    Bernardien:

    Hoi Nienke,

    de gift komt naar je toe,
    leuk dat we zo ons steentje bij kunnen dragen.

    Veel sterkte met al je belevenissen,
    het klinkt allemaal wel erg bijzonder!!

    Liefs Bernardien.

  • 19 December 2012 - 20:49

    Tella:

    Ha Nienke,

    Jij maakt wel heel wat mee daar in Ghana zeg! Heftig hoor.

    Bedankt voor je kaart. Lief hoor. Wij wensen jou, vanuit het prachtige Zalk, ook fijne dagen toe en
    een fijne jaarwisseling. Ben benieuwd hoe oma het zal bevallen!

    Groetjes en een dikke knuffel van ons allemaal,
    Tella

  • 22 December 2012 - 14:17

    Alette Berndsen:

    Hallo Nienke,
    zit met open mond je ervaringen te lezen, wat maak jij veel mee!

    zou eerst verbandmateriaal voor je gaan verzamelen, maar dat gaat 'm niet worden, dus dragen we op een andere manier bij. hoop dat er velen volgen.

    fijne kerstdagen en nog veel succes

    hartelijke groet,
    Alete

  • 23 December 2012 - 09:59

    Caroline:

    Dag Nienke,

    inderdaad een heftige leerzame week voor je. maar wel interessant hoe ze hier mee omgaan. Nog bedankt voor je kaart die is deze week aangekomen. en jij ook hele fijne dagen gewenst en een gezellige tijd met je ouders, broeders en oma.

    liefts uit Hasselt

  • 28 December 2012 - 15:42

    Margreet Van Der Steege:

    Lieve Nienke,

    Hier in Nederland is er voor de kerst geld ingezameld voor het Rode Kruis om de strijd tegen de babysterfte aan te gaan. Daar is ruim 12 miljoen euro voor opgehaald!

    Ik wil graag een steentje bijdragen aan het prachtige werk wat in dit ziekenhuis in Ghana wordt gedaan en zal dit vandaag overmaken op jouw girorekening.

    Liefs,
    Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Hallo allemaal, Ik ga eind september voor 4 maandan naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te gaan doen in een ziekenhuis. In de volgende berichten laat ik jullie weten welk ziekenhuis het is. Ik heb natuurlijk wel wat hulp nodig! Ghana is een 3e wereldland en ze hebben niet genoeg geld voor goede medische voorzieningen. In de periode dat ik daar ben wil ik ook gaan kijken waar geld nodig is om te helpen. Waar hulp nodig is en wat ik gedaan heb zal ik in mijn reisverslagen zetten! Ik hoop dat jullie de mensen daar in die tijd willen gaan sponseren en willen zorgen voor betere medische voorzieningen! Wil je nu al geld doneren dan mag dat natuurlijk ook! Je kunt geld storten op bankrekeningnummer: 8450371, t.n.v. Nienke Timpert, ovv Ghana. Je kunt mij via deze site volgen, ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden door verhalen en foto's. Groetjes, Nienke

Actief sinds 20 Mei 2012
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 13634

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 04 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: