Alweer over de helft! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nienke Timpert - WaarBenJij.nu Alweer over de helft! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Nienke Timpert - WaarBenJij.nu

Alweer over de helft!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

03 December 2012 | Ghana, Kumasi

Hallo allemaal!

Ik heb even niks van mij laten horen. De ene keer moest ik mijn visum aanvragen en de 3 andere keren hadden we geen stroom waardoor ik ook niet op de computer kon, vandaar dus!

Maar met mij gaat het goed! Ik vermaak me prima!
Ik heb de laatste 2 weken op de Emergency en op de OPD gewerkt. De emergency is de eerste hulp in Nederland. Hier komen de mensen binnen die echt dringend hulp nodig hebben. Hier neem je dan bloed af en zet je iv naald en geef je zonodig infuusvloeistof. Heb je dit gedaan dan doe je vervolgens eigenlijk niks meer en wacht je tot de arts terug komt. Hij beslist dan eigenlijk aan het eind van de dag of de patient opgenomen wordt of terug naar huis gaat.
Op de OPD is het eigenlijk hetzelfde als bij de dokter thuis. Je komt daar en je wacht in de rij tot je aan de beurt bent. Alleen is de rij hier wel 10 keer zo lang. De artsen beginnen pas op de OPD rond een uur of 11, dit omdat ze eerst de visites moeten doen op de afdelingen. Rond 11 uur zitten er dan ongeveer 75 mensen te wachten die de dokter willen zien.
En voor de verpleegkundige heb je dan 4 verschillende plekken waar je een dag kunt werken. De injectiekamer, hier geen injecteer je medicijnen. De wondverzorging, hier verzorg je de hele dag wonden. De vitale functies, je meet hier de hele dat handmatig de bloeddruk en de temperatuur wat inhoud dat je 's avonds flink last van de oren hebt. En de laatste is de consultatie ruimte, je assisteerd dan de arts.
Het was dus wel ontzettend leuk en leerzaam om die verschillende dingen te zien, maar ook hoe ze werken op elke verschillende afdeling.
Vandaag ben ik begonnen op de verloskamers, dat houdt in dat je bevallingen ziet en ik moet ze dus eind volgende week ook gaan doen!
Maar vandaag heb ik een tweeling geboren zien worden en een meisje, dat was wel heel bijzonder om te zien!
Bij de tweeling was de vagina van de vrouw ingescheurd, die moest dus gehecht worden. Zijn ze daar mee bezig, beginnen ze op een gegeven moment heel erg te lachen. De arts moest komen en wel heel snel, de arts komt begint hoort het verhaal aan en begint keihard te lachen. Ik vroeg dus wat er aan de hand was, zegt de verloskundige ik heb hier het hechtdraad maar de naald is weg! Alles doorzocht maar de naald hebben ze niet kunnen vinden... Ze hebben wel alles dicht gehecht dus waar de naald is??? Ik vond het wel een hele rare situatie.

De out reaches waren ook heel bijzonder. Vorige week was er een jongentje wat zo bang was voor ons dat hij in zijn broek plasten van angst. Een blanke had namelijke allemaal naalden in zijn lichaam gestoken en daarom was hij zo bang. Het heeft ons 45 minuten geduurt voordat we pas konden beginnen met behandelen omdat hij zo bang was.

De weekenden in cape coast waren ook weer heel erg genieten. Ben weer lekker bijgekleurd!

Ik zet er volgende week weer wat op, hopelijk hebben we dan gewoon stroom en internetverbinding!

Liefss uit Ghana,
Nienke

Ps. Ik hoop dat jullie allemaal een fijne Sinterklaas hebben of hebben gehad!

  • 03 December 2012 - 18:35

    Alida:

    wow, wat doe jij een hoop praktijkervaring op, heel bijzonder dat je dit allemaal kunt meemaken en doen. Geniet er nog even van.
    Groetjes Alida.

  • 03 December 2012 - 22:42

    Annemarie:

    Hallo Nienke,

    Leuk hoor om van je belevenissen te lezen. Kunnen we een beetje meegaan met jou.
    Wat een ervaring doe je daar op. Niet alleen werkervaring maar ook levenservaring.
    Lekker dat je daar lekker weer hebt. Hier is vandaag natte sneeuw gevallen. Het is nu echt kouder aan het worden. De bladeren zijn zo goed als van de boom gevallen.
    Vier jij nog sinterklaas? Wij vieren het aanstaande zondag. Afgelopen weekend een feestje van Hans en Anja gehad. Ze waren 12,5 jaar getrouwd.
    Dat je al over de helft bent!
    Ik wens je nog een superleuke en goede tijd toe!

    Groeten Annemarie

  • 04 December 2012 - 12:19

    Gerjanne:

    Hoi Nienke

    Leuk om weer wat van je te horen!!
    Wat een ervaringen!!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!!!
    En dat je al weer over de helft bent wat gaat de tijd toch snel!!
    Geniet nog maar lekker, hier is het op het moment niet zo'n fijn weer, nat en koud!!!!!
    Dat zul je echt niet missen!!!!!

    Liefs Gerjanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Hallo allemaal, Ik ga eind september voor 4 maandan naar Ghana om daar vrijwilligerswerk te gaan doen in een ziekenhuis. In de volgende berichten laat ik jullie weten welk ziekenhuis het is. Ik heb natuurlijk wel wat hulp nodig! Ghana is een 3e wereldland en ze hebben niet genoeg geld voor goede medische voorzieningen. In de periode dat ik daar ben wil ik ook gaan kijken waar geld nodig is om te helpen. Waar hulp nodig is en wat ik gedaan heb zal ik in mijn reisverslagen zetten! Ik hoop dat jullie de mensen daar in die tijd willen gaan sponseren en willen zorgen voor betere medische voorzieningen! Wil je nu al geld doneren dan mag dat natuurlijk ook! Je kunt geld storten op bankrekeningnummer: 8450371, t.n.v. Nienke Timpert, ovv Ghana. Je kunt mij via deze site volgen, ik probeer jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden door verhalen en foto's. Groetjes, Nienke

Actief sinds 20 Mei 2012
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 13639

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 04 Februari 2013

Vrijwilligerswerk in Ghana

Landen bezocht: